7 måder at ødelægge en dygtig medarbejder – på 6 måneder eller mindre
6 måneder så hurtigt kan det gøres!
På nogle arbejdspladser kan det tage flere år, at få en ambitiøs og loyal medarbejder til bryde sammen med stress-relaterede overbelastnings-symptomer.
Så lang tid behøver det slet ikke at tage!
Baseret på 100-vis af samtaler med – tidligere ambitiøse, nu stress-skadede mennesker, er her mine bedste tips til, hvordan du effektivt kan forkorte den proces, der gør en dygtig medarbejder til et nedbrudt vrag.
- Masser af nye og spændende opgaver
Sørg for hele tiden at give hende opgaver, hun ikke har løst før. På den måde skal hun l bruge ekstra energi på at sætte sig ind i nyt stof. Eller ”udvikle sig”, som vi kalder det. Fremhæv vigtigheden af at tænke ud af boksen, så hun ikke finder på at bruge kendte, lette løsninger. Heller ikke selv om de kendte løsninger virker.
På denne måde vil hun konstant føle sig som en nybegynder. Du afskærer hende dermed effektivt fra at komme til at føle sig rigtig dygtig – til noget som helst. - Helt frie arbejdstider
Lad hende selv styre sin kalender så meget som muligt. Tal om hvor meget I som arbejdsplads anerkender behovet for at hente og bringe børn – uden at ændre på arbejdsmængde eller vilkår af den grund. Sørg for at sige, at det er helt fint at arbejde om aftenen eller i weekenden i stedet.
Hun kan nu sige til sig selv, at hun elsker sin frihed. Måske kan du endda få hende til at tro, at det er friheden, der får det hele til at hænge sammen derhjemme. Men i praksis holder hun aldrig holder rigtigt fri. Hun tager arbejdet med hjem i tasken hver dag, og hun vil kronisk lede efter de næste minutter, hvor hun kan svare på mails eller forberede det næste. Hendes arbejds-hjerne vil kværne i baggrunden konstant. - Ingen ægte anerkendelse
Kommentér endelig ikke på konkrete opgaver, hun er i gang med. Lad som om, at du ikke aner, hvad er er i hendes kalender i øjeblikket, eller at noget af det er vigtigt. Hvis du absolut skal give hende lidt opmærksomhed, så hold dig til small talk om generelle ting i afdelingen.
Alle former for ros skal holdes i generelle termer som ”godt arbejde” eller ”fint klaret”. Brug gerne de samme udtryk til alle i afdelingen, så hun ved, det ikke er specielt til hende.
Hun føler sig nu usynlig og ubetydelig, og sammen med pkt 1 har du her en virkelig effektiv cocktail. At arbejde meget UDEN at få anerkendelse er super nedbrydende. Faktisk kan det knække selv den hårdeste nød. Men nyd bare i første omgang at se, hvordan hun knokler for at få den anerkendelse – som hun selvfølgelig aldrig får.
- Ingen back up I hverdagen
Sørg for at ingen overtager hendes opgaver, når hun er væk. På den måde sikrer du, at bunken på hendes skrivebord bare vokser, hvis hun er syg eller holder fri.
Hun har nu et kæmpestort incitament til at klemme ballerne sammen og overhøre alle tegn på sygdom eller andre svagheder. Det betyder også, at hun let kan nedprioritere private aktiviteter som familie og børn, for opgaverne skal jo løses – før eller siden. - Ingen formelle sparringspartnere
Giv ingen – eller meget uklare – rammer for, hvordan hun får hjælp, til sine opgaver. Som hendes leder skal du tydeligt vise, at du selv har så travlt med strategisk vigtige ting, at hun ikke tør forstyrre dig med sine ubetydelige spørgsmål. Hvis du er hardcore, indfører du et timeregistreringssystem, der sikrer at ingen får ”fakturerbar tid” for at hjælpe hinanden.
På den måde får hun dårlig samvittighed, når hun spørger sin kolleger til råds (og dermed stjæler deres tid). I bedste fald får du hende til virkelig at skamme sig over sit behov for hjælp, når alle andre tilsyneladende klarer sig selv. Du får hende også til at arbejde i timevis med spørgsmål, som kunne være løst meget hurtigere, hvis hun havde haft adgang til sparring. Det gør hun selvfølgelig i sin fritid, fordi hun ved, at hun burde have styr på det. - Uddannelse uden opfølgning
Send hende på kurser, og fortæl hende at du gerne vil investere i hendes udvikling. Men sørg for ikke at følge op, når hun kommer hjem. Hjælp hende endelig ikke med at finde opgaver, hvor hun oplagt kan komme i gang med at bruge, det nye hun har lært. Giv evt. carte blanc til selv at finde de opgaver. Lykkes det for hende, kan du selvfølgelig bare afvise det, med henvisning til at andre opgaver er vigtigere.
På denne måde opbygger du en taknemmelighedsgæld (du betalte kurset), og hun vil føle ansvar for selv at få implementeret de nye værktøjer i sin hverdag. Hun vil blive desillusioneret over at det ikke er muligt. - Masser af omstruktureringer
Lav ofte store ændringer i organisationen. Giv hende gerne en ny chef regelmæssigt. Send hende til møder, hvor I bruger lang tid på at tale om den nye organisering. Helst uden at give rigtige svar på noget som helst. Sørg for at hun skal vente længe på at få svar på spørgsmål, der er vigtige for hendes opgaveløsning, og aldrig ved om alting bliver lavet om lige om lidt.
Dette ”greb” vil suge den sidste fornemmelse af mening ud af hende. Hun vil føle det som ultimativt spild af hendes dyrebare tid. Hvis hun samtidigt er typen, der nægter, at være det sure brokhoved, som ikke er omstillingspara,t har du en perfekt – max drænende – indre konflikt.
Alle disse tips er testet på tusindvis af veluddannede og ambitiøse medarbejdere – og de virker!
——————————————–
Er du typen der genkender det her fra dit eget arbejdsliv…?
Så vil jeg gerne lige advare dig…!
DET HER KAN NEDBRYDE SELV DEN BEDSTE.
Hurtigere end du tror.
Faktisk er det også opskriften på min egen stressnedsmeltning.
Det førte til mere end et års sygemelding.
Pludselig kunne jeg hverken tænke, arbejde, gå i Netto eller holde ud at være sammen med mine egne børn.
Og jeg havde slet ikke set det komme.
For det jeg beskriver, er jo hverdag for 1.000-vis af mennesker.
Det er helt normalt.
Men det gør det ikke mindre farligt!
Netop fordi jeg ikke anede, hvor farlig en cocktail, de her ting var for mig, er det vigtigt for mig, at fortælle dig om dem.
…Men du er sikkert ikke typen der bliver syg af stress.
Fair nok..
Det var jeg heller ikke.
Hvis du til gengæld er typen der savner mening i dit arbejde…
… eller er typen, der tror på bæredygtighed også når det gælder mennesker og arbejde…
Så kan det være vi skulle tage en snak.
Jeg har nemlig opskriften på et liv – og en karriere – du IKKE dør af.
Det hele starter med at du får styr på, hvad du KAN og hvad du VIL.
Skal du med på næste hold af mit mentorforløb
Fra Go’ til Genial?
På 12 uger får vi styr på:
1. Din geniale zone (der hvor arbejde er let og sjovt)
2. Den røde tråd i dit arbejdsliv
3. Din faglige selvtillid
4. Din pitch (dig på 2 linier)
5. Dit sweetspot (dig + job = perfekt)
6. Din samlede faglige profil
Med ønsket om et spændende arbejdsliv, der ikke tager livet af dig
Kærlig hilsen
Simone
Tak for din gennemgang af den helt perfekte opskrift på at sende en dygtig og loyal medarbejder ud over kanten.
Det er godt indimellem at blive husket på, hvad det var der ramte og hvad man skal styre udenom og holde fast i.
Tak!
Jeg kan så meget genkende denne opskrift, og er også selv blevet væltet helt omkuld af den
Lige nøjagtig den “opskrift” jeg har været udsat for – blot også tilsat irettesættelser og verbale overfald i fuld offentlighed på kontoret. Resultatet af alt dette var et tårnhøjt blodtryk, derefter kortvarig sygehusindlæggelse og til sidst en blodprop i hjertet, der var tæt på at have kostet mig livet… Pas på derude – psykopater er livsfarlige at omgås! Hende, der var min chef, var virkelig tæt på at ende som morder…
Tak for at minde mig om at det er mit arbejde og ikke mig den er gal med. Jeg er gymnasielærer og lige raskmeldt efter anden sygemelding med stress.
Spot on på den perfekte opskrift…
Det tog kun 3 måneder for mig. Jeg “skulle nok blive lært op”, da jeg kom fra en anden branche … Som om. Men jeg er heldigvis tilbage på kendt grund igen, og har indset, at der var en styrke i at “knække”.
Wow! Min forhenværende chef brilliere på samtlige 7 punkter!
Jeg endte med en stress sygemelding efter ca. 2 år – så ja det virker.
Eller bliv ved med at holde styr på hvor tit du har været syg, eller at dine børn har været syge.. påpeg gerne at du har læst flere af hendes opgaver i hendes fravær (dårlig samvittighed er altid vejen frem! )
Mine chefer – både den formelle og den funktionelle i en totalt uorganiseret organisation – har så vigtige opgaver, at de ikke ville have tid til at læse så mange ord. Men de ville have godt af det!
Og det på trods af at de absolut ikke har ond vilje.
Tak for det gode resumé – desværre er det ikke altid godt at få sat ord på :-).
Tak, bare tak. Man skulle tro, det var en “rigtig” opskrift, som bruges til at slippe af med uønskede medarbejdere.
Det hele virkede som beskrevet på mig, dog blev jeg heller ikke hilst godmorgen til, mødedagsordener blev ændret uden mit vidende, hvor alle andre var informeret, og jeg blev ikke inviteret med til større udviklingsmøder, som det tidligere havde været en selvfølge at deltage i.
Men problemet er, at andre ikke tror på, at sådan noget kan ske, så fiaskopilen peger på een selv. Og i systemet, som prøver at samle en op efter totalt nedbrud, fysisk som psykisk, skal man også tage ansvar for, at man ikke forstod den rådne lugt i bageriet og sørgede for at komme væk i tide. Det er den vigtigste læring at droppe trangen til at levere og istedet have et klart og til tider kynisk blik på arbejdsmiljøet. Men jeg tror aldrig, jeg lærer dette. For mig kommer kerneopgaven og samvittighedsfuldheden altid først.
5 år på jobbet og læser først dette nu – kan sætte check ved alle punkter. Fascinerende. Og skræmmende. Men jeg har en god pyt knap tror jeg…